Toyota Avensis - bule i bagskærm

BULEUDRETNING ER EN KUNST !

 

PDR som står for Paintless Dent Repair, stammer oprindeligt fra USA

hvor man har fundet ud at man kunne massere buler i bilen ud igen, uden at bilen skulle lakeres.

Dette sikre at bilen bibeholder den orginale glas og farve som den er fra fabrikken af.

En lille bil eller en større bil er ingen hindring for at kunne rette bulen.

Motoden er hurtig og effektiv og meget billigere end en tur ved maler.

Reparation af buler i bilen kan være en dyr fornøjelse hvis der skal en lakering til.

Personligt kender jeg en som fik skiftet døren i deres bil. Dør inkl. maling og arbejdstimer

røg op i ca. 13.000kr. De fleste buler vi retter er ikke dyrere end 1500kr

 

 

Kunsten i at fjerne små og store buler i bilen uden brug af fyldstoffer eller maling er

at kunne bruge de speciallavet værktøjer.

Ved brug af disse er muligt at komme om bag panelet

hvor metallet er og massere det tilbage til sin oprindelige form.  

Lakken bliver overladt intakt så din bil får det bedste resultat.

 

Der er to primære metoder til lakeringsfri reparation af buler som begge afhænger af flere faktorer,

herunder beliggenhed, adgang og hvilken type bule det er.

De fleste tror man kan trække buler ud med en sugekop, for at dette kan lade sig gøre skal det være en meget

meget blød bule. Ofte får man ikke hele bulen med ud, dette ser man dog ikke når de forsøger at trække

buler ud med en sugekop (vacum) på facebook og youtube.

Der er bløde buler (også kaldet bilka buler), skarpe buler, krøllet buler, lavvandede buler, store panel buler

og endda en kombination af flere som alle skal udrettes på forskellige måder.

Den mest almindelige metode er ved hjælp af metal stænger af varierende længder til at få adgang til bulen bag panelet.

Det er med nøjagtighed der udføres for at manipulere panelet tilbage til sin oprindelige form.

Den mindste fejltagelse fra bulemandens side, gør at der kommer en fejl eller revne i lakken eller metallet.

På denne måde fås det bedste resultat og bulen vil være væk. Altså bilen bliver som ny igen.

Du sparer både tid og penge, samt man slipper for at få farveforskel på bilen som kommer når man lakerer.

Der er vigtige faktorer der spiller ind for en vellykket reparation ved hjælp af opretningen.

Dette omfatter fleksibiliteten i malingen, og om metallet har været strakt ved skaden.

Derfor ses ofte at ekstremt skarpe buler  ikke kan repareres - i det mindste ikke uden lakering bagefter.